face flickr twit Instagram icon small youtube4

Kako proveriti bateriju na polovnom hibridu?

on .

 

DSC 0029

Sajt Polovni automobili je razgovarao sa gospodinom Zoranom Likićem, vlasnikom i direktorom servisa za hibridna vozila „Hybrid Servis L“, koji nam je dao odgovore na najčešća pitanja potencijalnih kupaca hibrida.

Naravno, tu su i saveti za vozače koji već poseduju auto sa hibridnim pogonom, odnosno potreban im je servis baterija za hibridna vozila.  

Da li se bavite isključivo hibridima ili „sređujete“ i baterije za električna vozila?

Trenutno se bavimo isključivo hibridnim vozilima i to samo onima sa nikl-metal hidrid (NiMH) baterijama. Međutim, od sledeće godine počećemo da se bavimo i litijum-jonskim baterijama. Situacija sa njima je malo komplikovanija, pošto se u velikoj meri razlikuju moduli za zamenu u zavisnosti od modela vozila, odnosno baterije. Stoga je neophodno prvo obezbediti određeni lager, što predstavlja solidnu investiciju pošto treba pokriti brojne modele, kao i mogućnost stabilnog snabdevanja modulima. Uglavnom, popravka hibridnih vozila svih vrsta nam je dugoročni plan.

Samo baterije ili popravljate i kvarove na ostalim delovima hibridnog pogona?

Popravljamo i mehaničke sisteme u hibridnim automobilima. Mada se retko dešava da kod hibrida marke Toyota i Honda dođe do nekog kvara.

DSC 0177

Čije su se baterije pokazale generalno najizdržljivijim?

Toyota – baterije u njihovim hibridima su se pokazale najizdržljivijim, bar kada su u pitanju nikl-metal hidrid baterije. Toyota koristi Panasonic baterije koje su se odlično pokazale. Sa njima u rangu su baterije u Citroen/Peugeot i Volksvagen/Porsche hibridima, koji takođe koriste nikl-metal hidrid baterije, japanskog proizvođača Sanyo.

Dok je recimo Honda sa modelom Civic koji se proizvodio od 2006. do 2011. godine već posle dve godine imala problem sa baterijom. Prozvođač baterija je takođe bio Panasonic, ali su baterije bile drugačije. Više je tu Honda pogrešila sa svojim softverom koji je dozvoljavao da se ta baterija suviše isprazni i to je vrlo negativno uticalo na bateriju.

Obično je kompjuter programiran tako da ne dozvoli da baterija nastavi da se prazni nakon što stigne do 30% kapaciteta, ali izgleda da je Honda u najboljoj nameri da poveća autonomiju/domet napravila grešku koja je negativno uticala na bateriju.

Honda je uočila tu grešku 2008. godine, pa je obavljena ispravka softvera 2009. kako bi se zaštitila baterija. Generalno, može da se kaže da su baterije u Hondinim hibridima iz perioda od 2006. do 2009. godine donekle lošije u odnosu na ostale, ali sa ispravkom softvera i sa poboljšanom baterijom kod modela Insight, negde od 2010. godine, Hondine baterije su se takođe odlično pokazale.

DSC 0180

Neki savet kupcima (starijih) polovnih hibrida?

Logično, treba proveriti bateriju. Mi imamo fabričku dijagnostiku za vozila više marki, kao što su Toyota, Honda, Citroen, Peugeot...

Međutim, za hibride marke Toyota imamo i poseban američki program za ispitivanje zdravlja baterije. Ispitivanje tim programom traje oko pola sata - ispituje se zdravlje baterije, između ostalog i tako što se prvo baterija napuni do kraja, pa se onda opterećenjem ispituje koliko dugo će da izdrži opterećenje.

Naravno, ovaj program pokazuje i koje ćelije su otkazale ili su pred otkazivanjem. Kod drugih hibrida možemo da vidimo probleme ili potencijalne probleme preko napona i otpora u baterijskim ćelijama, na kompjuterskoj kontroli i po greškama koje su zapamćene u kompjuteru koje je izbacila baterija ili neki drugi deo pogonskog sistema. 

Vozači ne treba da se plaše starijih hibrida, samo treba dobro proveriti bateriju. Naravno, ako je cena polovnog hibrida veoma povoljna, onda je vrlo verovatno baterija lošeg kapaciteta i kupci moraju da računaju na trošak sređivanja baterije, a visina tog troška zavisi od raznih faktora, kao npr. koliko je modula za zamenu.

Da li može da se obavi provera baterije na terenu ako je vozilo na auto-placu ili nije registrovano?

Radimo i proveru na terenu. Ali najtačniju proveru stanja baterije možemo da obavimo kod hibrida marke Toyota. Kada su ostali u pitanju, najprecizniji rezultati dobijaju se kada se baterija izvadi, kad se ispitaju sve ćelije i kada se obavi regeneracija. Onda može da se kaže koliki je kapacitet baterije.

Naravno, isto važi i kada je Toyota u pitanju, ali osnovni podaci mogu da se dobiju preko računara, dok preko pomenutog programa dobijamo znatno detaljnije informacije.

Koliko košta provera?

Provera košta od 20 do 50 evra. Sa izlaskom na teren je 50 evra, ali i to zavisi od udaljenosti i provere koja se obavlja. Provera je besplatna ukoliko nakon provere klijent odluči da kod nas radi popravku i regeneraciju baterije.

Koliko košta regeneracija baterije?

U zavisnosti od automobila regeneracija baterije košta od 300 evra, pa naviše.

Treba imati u vidu da regeneracija baterije traje 3 do 5 dana (tri do sedam ciklusa). Baterija mora da se izvadi iz auta, da se potpuno rasklopi, da se ispita i da se stavi na uređaj za regeneraciju. Naravno da to zavisi od baterije – nije ista procedura u svakom slučaju.

Na primer, cena kreće od 250 evra kada je u pitanju Toyota Yaris, koja ima 20 modula (za razliku od 28 kod modela Prius). Prius i Honda 300 evra, 400 evra za Peugeot i Citroen, za Porsche preko 500 evra pošto kod njega ima mnogo više ćelija i čitava procedura je komplikovanija.

Ove cene se odnose samo na regeneraciju baterije. Ukoliko je potrebno menjati i module, cena se uvećava u zavisnosti od broja modula koje je potrebno zameniti.

Istina, uglavnom to nije više od jednog ili dva modula ukoliko se vlasnik javi na vreme. Međutim, ukoliko je dugo vozio pod greškom i „iznurio“ bateriju, onda bude i više stradalih ćelija, odnosno modula.

DSC 0073

Koliko je efikasna regeneracija, odnosno koliko može da obnovi bateriju?

Garancija nakon regeneracije je 6 meseci. Mislim da je to čak sasvim solidno, jer koliko vidim sad i za male uređaje koji imaju ugrađene baterije daju do dve godine garanciju na sam uređaj, ali samo šest meseci za bateriju koja je potpuno nova.

Vlasnici mogu posle regeneracije da očekuju da ih baterija dobro služi 4, 5 i više godina. Naravno, uvek može neka druga ćelija da crkne, mada se to se retko dešava jer se nakon regeneracije povećao ukupan kapacitet baterije.

Inače, kapacitet se u nekim slučajevima skoro duplira prilikom regeneracije - vrati se na nekih 80%, 85% do 90% kapaciteta nove baterije. Tako su vozači mirni sledećih 3 do 5 i više godina.

Kakvo je stanje kada su u pitanju stariji hibridni automobili, kao npr. Honda Civic iz 2004, Honda Insight iz 2002. i slično? 

Honda Civic hibrid starija od 2006. godišta je prava retkost. Gotovo da ih nema. Isto važi i za model Insight. Generalno, hibridi iz npr. 2002. do 2004. godine imaju toliko nisku cenu da se vlasnicima prosto ne isplati ulaganje u sređivanje baterije. Troškovi regeneracije baterije plus zamena modula koji su crkli kod tih hibrida uglavnom nema ekonomsku isplativost.

Međutim, kada je u pitanju starija Toyota Prius, situacija može drastično da se razlikuje. Njih ima više kod nas i nije nikakav problem da im se sređuje baterija. Nema tu neke velike razlike između generacija Prius II, Prius III i Prius IV. Baterije su im skoro iste, a i ceo hibridni sistem im je prilično sličan.

DSC 0125

Kako vozač na vreme da primeti da nešto nije u redu sa baterijom?

Prvo će da primeti po većoj potrošnji goriva. A može i da primeti na displeju ukoliko prati prikaz u realnom vremenu koliko pogonski sistem koristi električnu energiju, a koliko klasičan motor. I to se naročito primeti prilikom oštrijeg ubrzavanja kada pomoć elektromotora traje sve kraće i kraće. Takođe, prilikom kretanja primećuje se da se skraćuje udaljenost koja može da se pređe samo na struju.

Naravno, i automobil može sam da prijavi greške, odnosno da upozori vozača da nešto nije u redu sa baterijom.

Kada dođe do značajnijeg pada kapaciteta baterije, neki vozači se odlučuju da obave regeneraciju i/ili popravku, dok neki uopšte ne znaju da baterija može da se sredi na ovaj način i da tako mogu značajno da produže radni vek baterije, te nastavljaju da voze.

Tako polako ali sigurno i bespovratno uništavaju bateriju. Dakle, što se duže vozi sa baterijom koja je zrela za regeneraciju ili zamenu modula, izaziva se sve veća šteta.

Naravno, „reakcija“ vlasnika zavisi i od starosti vozila, odnosno činjenice da li je istekla garancija. Ukoliko je garancija na bateriju istekla, kod starijih vozila njeno sređivanje u ovlašćenom servisu može da bude skupo u nekim slučajevima.

Naravno, sve zavisi od slučaja do slučaja. Mi bar za sada govorimo o hibridima sa nikl-metal hidrid baterijama koje mogu da se regenerišu. Ne rade ni svi neovlašćeni servisi na isti način. Neki, da bi što nižom cenom privukli mušterije, urade samo minimum - električar otvori bateriju da ispita koji je modul crkao i onda samo ugrade polovni modul, pri čemu ne urade regeneraciju, ne urade balansiranje baterije da ujednače napon, itd.

To na određeno vreme reši problem, ali ne reši ga na duži period zato što drugi moduli dobiju memorijski efekat i onda ne mogu da iskoriste pun kapacitet. Kompjuter reaguje i samim tim manje štedi gorivo.

Stoga je važno da se baterija kvalitetno sredi. Imamo iskustva sa hibridima koji su prešli 500.000-600.000 kilometara i kod kojih je crkla samo jedna ćelija. Tada je neophodno da se zameni ceo taj modul, da se regeneriše kompletna baterija i nakon toga to vozilo pokazuje izuzetne rezultate po pitanju potrošnje i može da se koristi još godinama.

 

Izvor: Polovniautomobili.com

Ostavite komentar bez registracije

0 / 800 Character restriction
Your text should be less than 800 characters

Komentari

Preplati se za obaveštenja:
  • Nema Komentara
Kako proveriti bateriju na polovnom hibridu?

Kako proveriti bateriju na polovnom hibridu?

  Sajt Polovni automobili je razgovarao sa gospodinom Zoranom Likićem, vlasnikom i direktorom servisa za hibridna vozila „Hybrid Servis L“, koji nam je dao odgovore na najčešća pitanja potencijalnih kupaca hibrida. Naravno,…

Pročitaj više..

Toyota Kenshiki forum 2022. – Vizija bliske budućnosti Toyote i Lexusa

Toyota Kenshiki forum 2022. – Vizija bliske budućnosti Toyote i Lexusa

  Toyota Motor Europe je na Kenshiki forumu 2022., istakla svoju misiju koja podrazumeva ostvarivanje ugljenične neutralnosti do 2040. Shodno tome, japanska kompanija je skinula veo s nekih novih električnih…

Pročitaj više..

100 NAJPOUZDANIJIH AUTOMOBILA OVE DECENIJE

100 NAJPOUZDANIJIH AUTOMOBILA OVE DECENIJE

100 NAJPOUZDANIJIH AUTOMOBILA OVE DECENIJE   Na ovom portalu pričamo o dizajnu, novitetima, tehnologijama, konceptima, a retko se osvrnemo na automobile koji su već nekoliko godina na tržištu, a još…

Pročitaj više..

Akio Tojoda sam sa sobom “proslavio” Toyotin plasman ispred General Motorsa

Akio Tojoda sam sa sobom “proslavio” Toyotin plasman ispred General Motorsa

Akio Tojoda, unuk osnivača kompanije, Kičira Tojode, više je od običnog poslovnog menadžera. Ovaj šezdeset šestogodišnji predsednik Toyote je istinski automobilski entuzijasta, pokretačka sila koja stoji iza poželjnih četvorotočkaša kao…

Pročitaj više..

TOYOTA uvećala prednost na prvoj poziciji

TOYOTA uvećala prednost na prvoj poziciji

  Japanski gigant automobilske industrije Toyota zabeležio je pad profita za 21 odsto u poslednja tri meseca 2021. godine, pošto je globalni nedostatak čipova pogodio i njegovu proizvodnju. Kompanija je…

Pročitaj više..

Mazda najpouzdanija – Japanci kolo vode

Mazda najpouzdanija – Japanci kolo vode

Consumer Reportsov godišnji izveštaj o pouzdanosti je pristigao krajem novembra, a kolo vodi – Mazda, čiji su novi modeli po CR-u najpouzdaniji na svetu Renomirana američka publikacija je proračun pravila…

Pročitaj više..

Lexus kažnjen u Kini

Lexus kažnjen u Kini

Tržišna inspekcija Kine kaznila Toyotu zbog Lexusa     Regulatorno telo Kine, nadležno za praćenje uslova na tržištu, u petak je objavilo da je donelo odluku o kažnjavanju japanske kompanije…

Pročitaj više..

Lexus razmatra naslednika za LFA

Lexus razmatra naslednika za LFA

    Toyotino premijum odeljenje za sada nema konkretnih planova za naslednika LFA, ili eventualno njegovu drugu generaciju.    LFA je jedinstven primer u svetu superautomobila. Koristi fantastični V10 agregat…

Pročitaj više..

Najbolji TOYOTA sportski model

Najbolji TOYOTA sportski model

    CarWow je sakupio na istom mestu većinu Toyotinih sportskih legendi. Vreme je da odlučimo koji je Toyotin sportski automobil najbolji ikada!? U uporednom testiranju su se našli: 2000GT,…

Pročitaj više..

ISTI MOTOR, A VELIKA RAZLIKA

ISTI MOTOR, A VELIKA RAZLIKA

    Verujemo kako mnogi od vas znaju kako nova Toyota Supra ispod poklopca skriva BMW-ov redni šesterocilindraš od 340 KS, uparen sa 7-stepenim automatikom. Identičan motor nalazi se u…

Pročitaj više..

Toyota GR Supra GT4

Toyota GR Supra GT4

  Toyota Gazoo Racing je potvrdio da će trkačka GR Supra GT4 biti spremna za isporuku trkačkim timovima za sezonu 2020. Za razvoj je zaslužan Toyota Motorsport GmbH, pri čemu…

Pročitaj više..

JD. Power: Lexus i Toyota broj 1 po pouzdanosti

JD. Power: Lexus i Toyota broj 1 po pouzdanosti

    U najnovijem istraživanju pouzdanosti automobila koje sprovodi J.D. Power prvi put u istoriji je po pitanju pouzdanosti konfekcija stigla ispred premiuma.   Upravo to je potvrdio najnoviji krug…

Pročitaj više..

TOYOTA potvrdila: Sprema se nova generacija GT86

TOYOTA potvrdila: Sprema se nova generacija GT86

    Rukovodilac Toyote zadužen za odnose sa javnošću u Australiji potvrdio je da japanska marka planira drugu generaciju modela GT86.  PR Toyote u Australiji, Brodi Bot, potvrdio je lokalnim…

Pročitaj više..

15 automobila koje vlasnici u SAD poseduju 15+ godina

15 automobila koje vlasnici u SAD poseduju 15+ godina

    Studija globalnog informatora, IHS Markit-a, pokazala je da je prosečna starost lakih vozila koji su u upotrebi u SAD gotovo 12 godina. Takođe, prosečno trajanje vlasništva novog vozila…

Pročitaj više..

U čemu se vozi prvi čovek Toyote?

U čemu se vozi prvi čovek Toyote?

    Japanska kompanija napravila je jedinstveni automobil zasnovan na Toyotinoj luksuznoj limuzini Century koji povremeno koristi direktor Akio Tojoda.   Premijum limuzina Century nije obična Toyota. Ovaj model zamišljen…

Pročitaj više..

Nova TOYOTA Supra i zvanicno

Nova TOYOTA Supra i zvanicno

Otkrivena je potpuno nova generacija sportskog kupea Toyota GR Supra u Detroitu. „Atletski građen“ dvosed prvi je model proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racinga. Pokreće ga redni šestocilindrični twin-turbo motor,…

Pročitaj više..

TOYOTA RAV4 je najpopularniji SUV na svetu

TOYOTA RAV4 je najpopularniji SUV na svetu

    Tržište SUV automobila nastavilo je protekle godine da raste, pa je u celom svetu prodato 31,1 milion vozila ove klase, što je 6% više nego 2017, prema analiziFocus2Move.…

Pročitaj više..

Top 10+1: Najprodavanije limuzine u Americi

Top 10+1: Najprodavanije limuzine u Americi

      Tradicionalni putnički sedan automobili beleže pad prodaje u SAD iz godine u godinu pred navalom SUV/krosover vozila, ali su za mnoge kupce i dalje prvi izbor za…

Pročitaj više..

Da li je ovo nova Toyota Supra?

Da li je ovo nova Toyota Supra?

Teško da možemo da se setimo automobila koji je duže „dolazio“ od Toyote Supre. BMW Z4, koji je takođe doživeo „naporan porođaj“, premijerno je predstavljen, a debi japanskog „brata“ možemo…

Pročitaj više..

TOYOTA Supra: Legenda se vraća

TOYOTA Supra: Legenda se vraća

    Konačno. Toyota je danas i zvanično potvrdila da će dugo najavljivanu novu generaciju Supre predstaviti u januaru sledeće godine, i to na NAIAS sajmu automobila u Detroitu. Kao…

Pročitaj više..

Newsletter

TOYOTA club Serbia - Kalendar

13. Tradicionalni skup

Beograd | Košutnjak | 09. April 2017. | 11h